Mekaniker under en hevet bil, bruker en spraybeholder med slange og sonde til å rengjøre dieselpartikkelfilteret

Rengjøring av dieselpartikkelfilteret i stedet for utskifting

Bevist effektivitet og sikkerhet

Ingen kostbare demonteringer

Diesel-partikkelfilter er fullt funksjonelt igjen i løpet av kort tid

Mer enn 1 milliion suksessfull gjenomføringer

Patentert teknologi

Et overbelastet dieselpartikkelfilter er dyrt.

Dieselpartikkelfilter (DPF), også kjent som sotpartikkelfilter eller ganske enkelt partikkelfilter, har som oppgave å filtrere helsefarlige partikler ut av eksosanlegget. I tillegg brenner partikkelfilteret soten som har samlet seg på filterlommene. Denne sotavbrensningen avhenger av de respektive driftsforholdene, de forskjellige kjøresyklusene og bilindustriprodusentens individuelle motoreksoskonsept. For å overholde utslippsstandardene brukes dieselpartikelfilteret (DPF) - som navnet antyder - på kjøretøy med dieselmotor.

Kostnadseffektive alternativet til å bytte ut ny partikkelfilter

Hvis partikkelfilteret er tilstoppet med partikler, kan det imidlertid fort bli veldig dyrt. Et nytt dieselpartikkelfilter (DPF) koster mellom 6 000 og 35 000 kroner. I tillegg må det planlegges et lengre verkstedbesøk av bilen pluss eventuelt en dyr erstaningsbil. I motsetning til dette er rengjøring av partikkelfilteret med TUNAP-løsningen et ekstremt kostnadseffektivt og billig alternativ.

TUNAP-løsningen: Rengjøring i stedet for utskifting

  • Merker som gir fornøyde kunder
  • Dieselpartikkelfilteret er tilbake i bruk raskt
  • Rengjøringen av dieselpartikkelfilteret krever ingen dyr demontering
  • Vår løsning er teknisk godkjent av ledende produsenter
  • Store økonomiske besparinger
  • Forebyggende tiltak som sikrer kundene langvarig mobilitet
  • Bevist mer enn 1 000 000 ganger
TUNAP sprutflaske med slange og sonde sammen med to flasker med rengjøringsvæske

TUNAP dieselpartikkelfilterrengjøring

microflex® 931 og 932

Rengjøringssettet for dieselpartikkelfiltere (DPF) inneholder en ikke-brennbar og metallfri rengjøringsvæske og skylleløsning. Fremgangsmåten som er utviklet og patentert av TUNAP, fungerer uten tidskrevende demontering av DPF.

  • Rengjøring uten at partikkelfilteret demonteres
  • Ikke-brennbart
  • Nøytral aske- og metallfri sammensetning
  • Fordamping helt uten gjenværende produktrester
  • Materialsammenligning

Bestselger

microflex® 931 Partikkelfilterrens
microflex® 932 Skyllekonsentrat
TUNAP 19330 Partikkelfilter trykkbegerpistol
Professional 126 DPF vedlikeholdsspray
micrologic® 184 Partikkelfilter systemvirkestoff

Dieselpartikkelfilterrengjøring video

DPF – sammenligning

Før
Tenner elektronisk motorlampe, bilen har nedsatt motorytelse og høyere drivstoff-forbruk en normalt? Partikkelfilteret har begrenset kapasitet til å lagre partikler. Fra en viss mengde sot må sotpartiklene brennes i en regenereringsprosess til CO2 og aske. Ulike årsaker kan føre til at regenerering ikke starter, og som følge av dette blir DPF tilstoppet med sotpartikler.
Rens
Demonter trykksensor eventuelt bor så nære partikkelfilter som mulig. Før inn sonden og spray i retning filter. Skyll med skyllekonsentrat etter ca 30 minutter. Monter trykkføler eller plugg hull. Start motor og la den jobbe med varierende turtall i ca 15 minutter. Kjør bilen minimum 10km og start deretter en tvungen regenerering med en egnet tester.
Etter
TUNAP var den første produsenten til å utvikle et patentert system for rens av blokkerte partikkelfiltere uten demontering med et resultat som er på høyde med et nytt filter.

INNOVATIV DPF fra TUNAP

Sammenlign de forskjellige metoder: Skifte filter, Tradisjonell rens med demontering og transport til rensefabrikk. Den patenterte TUNAP DPF rens uten demontering.

Ny del: Ofte mer enn 10 000 KR

Ny del


Prosess:
Bestille ny del
Vente på levering
Demontere gammelt filter
Installere nytt filter
Organisere leiebil"

Tidsbruk:
Flere dager"

Resultat:
Delebytte

TUNAP: Fra kr 3500,- +mva (priser kan varierer grunnet arbeidstid)

TUNAP


Prosess:
Sertifisert rense-teknologi
DPF rens uten demontering

Tidsbruk:
~ 2 timer

Resultat:
Sertifisert fra VERT
Sertifisert fra TÜV
Mer enn 1.00.000 rensede partikkelfiltere

Standard: Ofte fra Kr 6000,- +mva

Standard


Prosess:
Demonter blokkert filter
Transportere til rensefabrikk
Rense filter
Vente på retur
Installere filter

Tidsbruk:
Ofte flere dager

Resultat:
Økt tidsbruk grunnet demontering
Ekstra kostnader

 

FORDELER MED TUNAP

KUNDETILFREDSHET
Den nøyaktige besparelsen kommer an på partikkelfilteret som er montert. Nye partikkelfilteret koster i snitt fra 7000,- +mva og arbeid. En rens med TUNAP koster fra 3500,- +mva avhengig av type kjøretøy, arbeidstid o.l.
INGEN DEMONTERING
TUNAP partikkelfilterrens foregår normalt gjennom trykkdifferanse-sensorens innfestning. Det blokkerte filteret skylles med den spesielle sonden. Sot og aske fjernes effektivt uten videre demontering.
MER ENN 1 million SUKSESSFULLE RENSER
Med innovasjoner og pålitelige produkter fra vår forskningsavd, og med vår internasjonale salgsorganisasjon er Tunap en uunnværlig partner for flere bransjer. Mer enn 30.000 kunder bruker TUNAPs produkter og systemer.
BEVIST SIKKERHET (TÜV)
Kjemikaliene som brukes i TUNAP DPF rensen påvirker ikke komponenter i eksosanlegget. Dette er testet og bekreftet av det Tyske kontrollorganet TÜV Thüringen. Om produktet brukes som tiltenkt kan partikkelfilteret ikke lide noen mekanisk skade ettersom systemet fungerer med et trykk på mindre enn 2 bar. Komponentene i SCR og NSC katalysatorer er heller ikke påvirket i noen form etter rens.
PATENTERT TEKNOLOGI
TUNAP inspirerer med innovativ utvikling og systemløsninger innen kjemi. Som teknologisk markedsleder for segmentet auto tilbyr TUNAP utvikling, produksjon og salg fra en og samme kilde.
FOREBYGGENDE
micrologic® PREMIUM 184 System ingrediens for alle dieselmotorer med dieselpartikkelfilter. Reduserer forbrenningstemperaturen på sot i partikkelfilteret forårsaket av ugunstig kjøremønster.
FOREBYGGENDE
microflex® 926 Den inovative Xfoam-teknologien løsner vedvarende avleiringer i eksossystem og/eller innsug.
BEVIST EFFEKT (VERT)
VERT® Association (Verification of Emission Reduction Technologies) er en forening dedikert til identifisering og til fremming av beste tilgjengelige teknologi for utslippskontroll. Medlemmer av VERT® Association er internasjonale motorprodusenter og produsenter av partikkelfiltere og SCR sytemer.

FAQ Ofte spurte spørsmål om TUNAP DPF rens

HVORFOR BLIR DPF BLOKKERT?

Det er mange grunner til at filteret går tett. De vanligste er:

  • Avleiringer på injektorer
  • Nedsotede EGR systemer
  • Varierende drivstoffkvaliteter
  • Ugunstig kjøremønster: hovedsakelig bykjøring/ korte distanser med resultat at filteret ikke regenereres automatisk.

HVILKE RENSEMETODER ER TILGJENGELIGE?

  • Rens uten demontering (TUNAP DPF rens)
  • Demontere DPF for lokal eller ekstern rensa

HVOR LENGE FORBLIR PARTIKKELFILTERET RENT?

DPF rens med TUNAP kan sammenlignes med nytt partikkelfilter. For å forsikre deg mot tidlig blokkert filter må du finne grunnen til og eliminere denne for å forsikre deg om lengere levetid for ditt DPF.

KAN TUNAP DPF RENS BRENNE?

TUNAP DPF rens er ikke anntennelig

HVEM VERIFISERER EFFEKTIVITETEN AV TUNAP DPF RENS?

VERT® Association verifiserer effektiviteten og resultatet etter en TUNAP DPF rens.

NÅR MÅ JEG BYTTE DPF?

Vanligvis må partikkelfilter kun byttes om komponentene er defekte. Når filteret kun er blokkert med sot eller aske er det tilstrekkelig å rense filteret.

HVILKEN SAMMENHENG HAR DPF RENS MED SCR OG NSC KATALYSATORER?

I utgangspunktet har SCR og NSC katalysatorer ingenting å gjør med DPF rens. Disse komponentene er installert i nyere biler (hovedsakelig EURO 6) for å redusere nitrogenoksid (Nox) utslipp. Når partikkelfilter blir renset kommer disse kun i kontakt med rensevæsken når denne transporteres ut av filteret under testtur

HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE BLOKKERT DPF?

  • For å forebygge blokkert DPF må du eliminere årsaken til blokkeringen:
  • microflex 989 Direkte Injektorrens: Frigjør injektorer for drivstoff-relaterte avleiringer som eksempelvis karbon, harpiks.
  • microflex 925/926 EGR System Rens: Den innovative XFoam teknologien løser opp gjenstridige avleiringer i bilens innsugs-og EGR-system.
  • Kvaliteten på drivstoff varierer fra stasjon til stasjon. Regelmessig bruk av microflex 984 Direkte injektor beskyttelse kan forebygge mot avleiringer.
  • Kjør lengere distanser (hovedsakelig motorvei) med høyere turtall på motoren. Regelmessig bruk av micrologic 184 DPF System Ingrediens kan også hindre blokkert filter, selv med ugunstig kjøremønster.

ER TUNAP DPF RENS MILJØVENNLIG?

Under en DPF rens med TUNAP 931/932 blir sotavleiringene oppløst og deretter brent til CO2 under en normal regenerering. Dette medfører ingen konsekvenser for miljøet. Vi har forhindret de miljøskader som oppstår ved fremstilling av et nytt filter. For eksempel gjennom råvareutvinning og stort energiforbruk under produksjon av ny del.