Et overbelastet dieselpartikkelfilter er dyrt.
Dieselpartikkelfilter (DPF), også kjent som sotpartikkelfilter eller ganske enkelt partikkelfilter, har som oppgave å filtrere helsefarlige partikler ut av eksosanlegget. I tillegg brenner partikkelfilteret soten som har samlet seg på filterlommene. Denne sotavbrensningen avhenger av de respektive driftsforholdene, de forskjellige kjøresyklusene og bilindustriprodusentens individuelle motoreksoskonsept. For å overholde utslippsstandardene brukes dieselpartikelfilteret (DPF) - som navnet antyder - på kjøretøy med dieselmotor.
Kostnadseffektive alternativet til å bytte ut ny partikkelfilter
Hvis partikkelfilteret er tilstoppet med partikler, kan det imidlertid fort bli veldig dyrt. Et nytt dieselpartikkelfilter (DPF) koster mellom 6 000 og 35 000 kroner. I tillegg må det planlegges et lengre verkstedbesøk av bilen pluss eventuelt en dyr erstaningsbil. I motsetning til dette er rengjøring av partikkelfilteret med TUNAP-løsningen et ekstremt kostnadseffektivt og billig alternativ.
TUNAP-løsningen: Rengjøring i stedet for utskifting
- Merker som gir fornøyde kunder
- Dieselpartikkelfilteret er tilbake i bruk raskt
- Rengjøringen av dieselpartikkelfilteret krever ingen dyr demontering
- Vår løsning er teknisk godkjent av ledende produsenter
- Store økonomiske besparinger
- Forebyggende tiltak som sikrer kundene langvarig mobilitet
- Bevist mer enn 1 000 000 ganger

TUNAP dieselpartikkelfilterrengjøring
microflex® 931 og 932
Rengjøringssettet for dieselpartikkelfiltere (DPF) inneholder en ikke-brennbar og metallfri rengjøringsvæske og skylleløsning. Fremgangsmåten som er utviklet og patentert av TUNAP, fungerer uten tidskrevende demontering av DPF.
- Rengjøring uten at partikkelfilteret demonteres
- Ikke-brennbart
- Nøytral aske- og metallfri sammensetning
- Fordamping helt uten gjenværende produktrester
- Materialsammenligning
Bestselger
Dieselpartikkelfilterrengjøring video
DPF – sammenligning


INNOVATIV DPF fra TUNAP
Sammenlign de forskjellige metoder: Skifte filter, Tradisjonell rens med demontering og transport til rensefabrikk. Den patenterte TUNAP DPF rens uten demontering.
FORDELER MED TUNAP
FAQ Ofte spurte spørsmål om TUNAP DPF rens
HVORFOR BLIR DPF BLOKKERT?
Det er mange grunner til at filteret går tett. De vanligste er:
- Avleiringer på injektorer
- Nedsotede EGR systemer
- Varierende drivstoffkvaliteter
- Ugunstig kjøremønster: hovedsakelig bykjøring/ korte distanser med resultat at filteret ikke regenereres automatisk.
HVILKE RENSEMETODER ER TILGJENGELIGE?
- Rens uten demontering (TUNAP DPF rens)
- Demontere DPF for lokal eller ekstern rensa
HVOR LENGE FORBLIR PARTIKKELFILTERET RENT?
DPF rens med TUNAP kan sammenlignes med nytt partikkelfilter. For å forsikre deg mot tidlig blokkert filter må du finne grunnen til og eliminere denne for å forsikre deg om lengere levetid for ditt DPF.
KAN TUNAP DPF RENS BRENNE?
TUNAP DPF rens er ikke anntennelig
HVEM VERIFISERER EFFEKTIVITETEN AV TUNAP DPF RENS?
VERT® Association verifiserer effektiviteten og resultatet etter en TUNAP DPF rens.
NÅR MÅ JEG BYTTE DPF?
Vanligvis må partikkelfilter kun byttes om komponentene er defekte. Når filteret kun er blokkert med sot eller aske er det tilstrekkelig å rense filteret.
HVILKEN SAMMENHENG HAR DPF RENS MED SCR OG NSC KATALYSATORER?
I utgangspunktet har SCR og NSC katalysatorer ingenting å gjør med DPF rens. Disse komponentene er installert i nyere biler (hovedsakelig EURO 6) for å redusere nitrogenoksid (Nox) utslipp. Når partikkelfilter blir renset kommer disse kun i kontakt med rensevæsken når denne transporteres ut av filteret under testtur
HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE BLOKKERT DPF?
- For å forebygge blokkert DPF må du eliminere årsaken til blokkeringen:
- microflex 989 Direkte Injektorrens: Frigjør injektorer for drivstoff-relaterte avleiringer som eksempelvis karbon, harpiks.
- microflex 925/926 EGR System Rens: Den innovative XFoam teknologien løser opp gjenstridige avleiringer i bilens innsugs-og EGR-system.
- Kvaliteten på drivstoff varierer fra stasjon til stasjon. Regelmessig bruk av microflex 984 Direkte injektor beskyttelse kan forebygge mot avleiringer.
- Kjør lengere distanser (hovedsakelig motorvei) med høyere turtall på motoren. Regelmessig bruk av micrologic 184 DPF System Ingrediens kan også hindre blokkert filter, selv med ugunstig kjøremønster.
ER TUNAP DPF RENS MILJØVENNLIG?
Under en DPF rens med TUNAP 931/932 blir sotavleiringene oppløst og deretter brent til CO2 under en normal regenerering. Dette medfører ingen konsekvenser for miljøet. Vi har forhindret de miljøskader som oppstår ved fremstilling av et nytt filter. For eksempel gjennom råvareutvinning og stort energiforbruk under produksjon av ny del.