Forhindre lavhastighets fortenning (LSPI) med microflex® 978

microflex® 978 forbrenningskammerrens: Slik unngår du effektivt lavhastighets fortenning (LSPI)

Det første tilsetningsstoffet mot lavhastighets fortenning (LSPI)

Passer for alle bensinmotorer med direkte innsprøytning

microflex® 978 forbrenningskammerrens

Hva betyr lavhastighetsfortenning og hvordan oppstår det i forbrenningskammeret?

I Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) i bensinmotorer med direkte innsprøytning antennes drivstoff-luftblandingen uten å bli utløst av tennpluggen. Denne uplanlagte forbrenningen forårsaker ekstreme trykk i motoren og kan – avhengig av designet – forårsake alvorlig skade eller til og med ødelegge motoren helt første gang den oppstår. I hovedsak har lavhastighets fortenning to årsaker:

  • Fyringsolje faller og
  • Glødende partikler
Fuel-Oil Drops

Drivstoff-olje faller

Som et resultat av at drivstoff sprøytes inn i sylinderen, er sylinderveggen, som er smurt med olje, dekket med drivstoff. Dette skaper en blanding av olje og drivstoff hvorfra dråper kan frigjøres under kompresjonsfasen. Denne fyringsoljeblandingen har høyere brennbarhet enn ren bensin.

Ved høyere trykk og økende temperaturer kan disse dråpene selvantenne, noe som til slutt kan utløse lavhastighets fortenning av hele drivstoff-luftblandingen i forbrenningskammeret.

Red-Hot Particles

Rødglødende partikler

I tillegg til den gassformige drivstoff-luftblandingen, kan forbrenningskammeret også inneholde partikler eller avleiringer av faste stoffer. Disse kan løsne som følge av vibrasjoner eller drivstoffinnsprøytning. De fritt bevegelige partiklene absorberer varme i brennkammeret og kan ikke spre denne varmen via veggene eller komponentene.

Hvis temperaturen er høy nok, kan disse rødglødende partiklene også forårsake for tidlig injeksjon.

Inconsistent driving profiles, fuels and engine oils

Inkonsekvente kjøreprofiler, drivstoff og motoroljer

I moderne bensinmotorer er avleiringer eller partikler i forbrenningskammeret nesten umulig å forhindre.

Årsakene til dette inkluderer svært forskjellige kjøreprofiler av sjåførene og svært inkonsekvente sammensetninger av drivstoff og motoroljer.

Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Lavhastighetsfortenning (LSPI)

Som et resultat kan disse påvirkningsfaktorene føre til sotforbrenning eller oljeforurensning i brennkammeret. De resulterende sot- eller oljepartiklene samler seg på veggene eller komponentene, for eksempel stempler eller injektorer. Vibrasjoner eller drivstoffinjeksjon kan løsne disse partiklene og føre til at de blir rødglødende.

Hvis partiklene er store nok til at de ikke slukker i god tid, kan de forårsake for tidlig antennelse av drivstoff-luftblandingen – med de beskrevne konsekvenser.

Forebygger LSPI Med microflex® 978 forbrenningskammerrens

Spesielle egenskaper ved moderne direkteinnsprøytningsmotor

  • Mindre motorstørrelse
  • Tung belastning
  • Høyt gjennomsnittstrykk
  • Lave motorhastigheter

Alle disse faktorene øker risikoen for skader på bensinmotorer i moderne kjøretøygenerasjoner. Denne risikoen kan reduseres betraktelig ved å bruke microflex® 978 forbrenningskammerrens.

Effektiv forebygging av lavhastighets fortenning (LSPI) i forbrenningskammeret

Effective Prevention of Low-Speed Pre-Ignition

978 Forbrenningskammerrens

  • reduserer avleiringer på stempelhodet,
  • på injektoren og i brennkammeret,
  • reduserer skadelig fortenning,
  • bruker ingen metallingredienser,
  • passer for alle bensin (etanol) motorer.

Sjåfører kan ganske enkelt legge tilsetningsstoffet i kjøretøyets tank. Følgende fyllingsintervaller bør overholdes:

  • < 10 000 km/år: microflex® 978 hver 3. måned
  • > 10 000 km/år: microflex® 978 hver 6. måned

Før-etter-sammenligning: Rengjøring av stempelhodet

Fortenning: hvorfor presset på designteknikk øker

LSPI Whitepaper

Finn ut hvordan direkte innsprøytning, turbolading og nedbemanning øker risikoen for for tidlig antennelse av drivstoffblandingen i bensinmotorer

Last ned her