Tunap 50 år header

Jubileumsåret 2024

Oppstarten på et industrieventyr

Vi må helt tilbake til 1974 for å se nærmere på hvor det hele startet. Samtidig som VW Golf rullet ut på motorveiene og Tyskland vant VM i fotball for menn, ble de første TUNAP-produktene lansert. I 2024 feirer vi 50 vellykkede år i bransjen.

I 1974 ble produkter under navnet TUNAP brukt for første gang.

En global suksesshistorie

Siden oppstarten av TUNAP i 1974 har selskapet vokst til å bli en ledende global teknologiprodusent innen spraybokser, smøremidler og rengjøringsmidler for industrielle og tekniske formål. Med en historie som strekker seg over et halvt århundre, har dette familieeide selskapet vært kjent for sin innovasjon, utvikling av produkter og pålitelig produksjon. Med sine røtter i Bayern, har TUNAP nå etablert seg i sytten markeder over Europa, Amerika og Asia gjennom egne selskaper. Samlet sett sysselsetter TUNAP GROUP rundt 700 mennesker globalt og genererer en årlig omsetning på omtrent 243 millioner euro (per 2023).

Oliver Graetsch og Maximilian Buchner danner TUNAP Management 2024

Oliver Graetsch og Maximilian Buchner danner TUNAP Management 2024

Forskning, utvikling, produksjon og logistikk

"Vi er veldig stolte av vår suksesshistorie etter et halvt århundre," sier Maximilian Buchner, administrerende direktør i TUNAP og sønn av selskapets grunnlegger Markus Buchner.

"Jubileumsåret 2024 er derfor en mulighet til å se tilbake på fem tiår med innovasjon, vekst og sterke partnerskap. Samtidig ser vi fremover. Vi vil fortsette å investere for å kunne tilby våre kunder forskning, utvikling, produksjon og logistikk fra én enkelt kilde", fortsetter Buchner.

Max Buchner, bestefar til grunnleggeren av TUNAP-selskapet, skrev bilhistorie.

Max Buchner, bestefar til grunnleggeren av TUNAP-selskapet, skrev bilhistorie.

Salget lanseres med fokus på spesialkjemiske produkter til biler

Markus Buchners ledende prinsipp i 1974 var å utstyre bilverkstedene med alle de spesialkjemiske produktene de trengte i driften. I begynnelsen besto TUNAPs sortiment hovedsakelig av motorvernprodukter og produkter for sikring av kjølesystemet.

"Utformingen av produktserier for effektiv bilservice startet bokstavelig talt i vuggen for meg og min familie, da min bestefar, Max Buchner, grunnla "automag" i München i 1928, den aller første BMW-autoriserte forhandleren," sier Markus Buchner, nå leder av det rådgivende styret i TUNAP GROUP.

Det var også Max Buchner som i 1929 vant det mye omtalte International Alpine Race, det vanskeligste langdistanseløpet i verden på den tiden med en BMW Dixi, og dermed skrev bilhistorie.

Kvalitet, merverdi, bærekraft

I tillegg til enestående produktkvalitet, var to andre komponenter avgjørende for TUNAPs suksesshistorie helt fra starten: et unikt salgssystem som støttet forhandlere med kompetanse, effektivitet for å tjene penger, og utviklingen av vedlikeholds- og rengjøringsmetoder som bidro til å holde komponentene i live lenger og spare på reservedeler. Mens bærekraft fortsatt var lite snakket om på syttitallet, praktiserte TUNAP det allerede da.

I dag er TUNAP en internasjonal utviklings- og servicepartner for tusenvis av bilforhandlere over hele verden og samarbeider med nesten alle store bilprodusenter. Den nåværende porteføljen til TUNAP Automotive-divisjonen inkluderer et bredt spekter av kjemi-tekniske produkter for vedlikehold, samt for reparasjoner og problemløsninger for alle kjøretøyområder: Fra motor, bremser og karosseri til vedlikehold av interiør.

Rengjøringssystemet "airco well®" for klimaanlegg utviklet av TUNAP har også gitt et betydelig bidrag til selskapets omdømme.

TUNAP tilbyr for tiden rundt 2200 produkter.

TUNAP tilbyr for tiden rundt 2200 produkter.

Fra biler til sykkelrenholdere: 50 år med innovasjon for en rekke bransjer

Vår entusiasme for kjemi og teknologi har resultert i en rekke TUNAP-patenter de siste femti årene, som gradvis har fullført TUNAPs kjemisk-tekniske produktspekter. TUNAP er avhengig av langsiktige partnerskap, med rundt 30 000 kunder over hele verden som allerede stoler på TUNAP-produkter og -systemer.

I tillegg til Automotive-divisjonen er TUNAP aktiv i divisjonene Industry, Private Brand og TUNAP Sports. Industridivisjonen utvikler og selger høytytende smøremidler og spesialsmøremidler for et bredt spekter av industrisektorer.

For Private Brand-divisjonen tilbyr TUNAP sine kunder et spesielt utvalg av smøremidler, rengjørings-midler og tilsetningsstoffer for distribusjon av private label og utvikler og produserer individuelle produktløsninger på forespørsel. Med TUNAP Sports sykkelpleieprodukter tar TUNAP også vare på bærekraftig mobilitet på sykkelen. Kosmetiske produkter runder av TUNAP Sports-serien.

TUNAP gjør verden til et bedre sted å leve.

TUNAP tilbyr for tiden rundt 2200 produkter.

TUNAP kombinerer innovativ kjemi med høye bærekraftstandarder

I femti år har TUNAP produsert produkter som pleier og beskytter og kombinerer innovativ kjemi med høye bærekraftstandarder.

"Som produsent av kjemiske produkter er vi klar over vårt spesielle ansvar," understreker Oliver Graetsch, TUNAPs and-re administrerende direktør.

"Helt fra begynnelsen har vi lagt stor vekt på helse- og ressursvennlige aktive ingredienser i våre produkter."

TUNAP har også vært medlem av den bayerske miljøpakten i over femten år.

TUNAP-selskapets hovedkontor i Wolfratshausen

TUNAP tilbyr for tiden rundt 2200 produkter.

Dypt forankret i Wolfratshausen-regionen som en attraktiv arbeidsgiver

TUNAP produserer på tre steder: i Wolfratshausen (Bayern), i Lichtenau (Sachsen) og i Märstetten (Sveits). Med tretten egne utenlandske datterselskaper og et stort antall handelspartnere har TUNAP et utmerket internasjonalt nettverk.

TUNAP er spesielt knyttet til sin hjemmebase i Wolfratshausen i Bayern. I tillegg til administras-jon, salg og produksjon, er den sentrale forsknings- og utviklingsavdelingen også lo-kalisert på hovedkontoret, hvor totalt 180 ansatte jobber.

TUNAP er en av de viktigste arbeidsgiverne og opplæringsselskapene i regionen. Mange ansatte har jobbet for selskapet i flere tiår. – Våre ansatte setter pris på å jobbe i en familiebedrift. Vi har vært i stand til å opprettholde flate hierarkier og raske beslutningsprosesser frem til i dag, forklarer Maximilian Buchner.

"Vi legger stor vekt på et godt arbeidsmiljø, tillit, takknemlighet og individuelle personalutviklingsprogram-mer. Som arbeidsgiver ønsker vi å bidra aktivt til attraktiviteten til regionen som ar-beidsplass, sier Oliver Graetsch

Prisvinnende selskap

I 2023 tildelte bydelen Bad Tölz-Wolfratshausen TUNAP Business Award 2023 for sitt moderne arbeidsmiljø, sosiale engasjement og eksemplariske bærekraftstandarder. TUNAP mottok også prisen «Fremtidens arbeidsgiver» i 2023 fra det tyske innovas-jonsinstituttet for bærekraft og digitalisering.

«Vår spesielle takk går til folket på TUNAP, for uten dem hadde ikke dette jubileet vært mulig. Deres engasjement, ekspertise og lidenskap er avgjørende for TUNAPs femti år lange suksesshistorie, understreker Maximilian Buchner og Oliver Graetsch.

Markus Buchner snakker om høydepunkter og interessante fakta fra 50 års TUNAP-historie